Pierwsza edycja odbyła się w pod nazwą „Ogólnopolski Studencki Konkurs Piosenkarzy”. Przez lata Festiwal nabierał rozmachu i świetności, a znaczenie imprezy rosło z roku na rok. Świadczy o tym fakt, że wielu laureatów nie odeszło w zapomnienie, a ich nazwiska znane są każdemu. Pośród nagrodzonych znaleźli się m.in.: Ewa Demarczyk, Urszula Sipińska, Zbigniew Zamachowski, Maciej Zembaty, Maryla Rodowicz, Renata Przemyk, Raz Dwa Trzy, Marek Grechuta, Jacek Kaczmarski, Grzegorz Turnau. W czasach PRL-u Festiwal był enklawą wolności, radości i twórczego ducha. Dziś, mimo innej rzeczywistości, ciągle jest artystycznym wydarzeniem o wysokiej randze, a zdobycie nagrody w konkursie to dla biorących w nim udział szczególne wyróżnienie i nierzadko furtka do dalszej kariery. POBIEŻNA KRONIKA STUDENCKIEGO FESTIWALU PIOSENKI
1962
Pierwszy Konkurs odbył się w dniach 23-25 listopada 1962 pod ówczesną nazwą „I Ogólnopolski Studencki Konkurs Piosenkarzy”. Pierwszymi jego laureatami byli (ex aequo) Edward Lubaszenko i Marian Kawski, drugie miejsce w konkursie zajęła Ewa Demarczyk.
1963
Rok później Konkurs został w pewnej mierze nobilitowany – włączono go do programu oficjalnych obchodów 600-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wśród jurorów zadebiutował Zygmunt Konieczny, łączący swoje życie z „piosenką studencką” do dzisiaj. Spośród 25 wykonawców wygrała Bogdana Zagórska z Poznania, która już rok wcześniej otrzymała wyróżnienie. Wśród laureatów znalazł się m. in. Leszek Długosz.
1964
Trzeci Konkurs, ukrywający nadal przed badaczami istotne fakty, pozostaje tajemnicą. Niewiele o tamtym spotkaniu wiadomo, gdyż bezcenne dokumenty zostały pochłonięte przez ogień. I nagrodę dostała Zdzisława Sośnicka, studentka muzyki w Poznaniu, przed którą otwierała się droga długiej kariery estradowej. Teresa Tutinas zajęła drugie miejsce.
1965
Wykonawcy śpiewali przy akompaniamencie zespołu „Jazz Band Ball”, który otrzymał specjalną nagrodę jury. Laureatką została Danuta Jamrozy z Krakowa, drugie miejsce przypadło Mirosławie Kowalak z Poznania, trzecie – Urszuli Sipińskiej. Wymienić wypada także nazwiska: Macieja Zembatego (na scenie), jak i Agnieszki Osieckiej (w jury).
1966
O piątym konkursie długo krążyły wieści, że był „najbardziej krakowski” ze wszystkich dotychczas zorganizowanych. Powód okazał się bardzo prosty – dwa pierwsze miejsca zdobyli krakowscy wykonawcy: późniejsza aktorka Teatru im. Słowackiego Urszula Popiel i Hanna Podkanowicz.
1967
Po raz pierwszy wyemitowano program telewizyjny z koncertu laureatów. Jury przyznało pierwsze miejsce Maryli Rodowicz – studentce warszawskiej AWF. Drugą nagrodę otrzymał Marek Grechuta z Krakowa.
1968
Konkurs nie odbył się.
1969
Po raz pierwszy odbył się nie Konkurs, ale Festiwal – „Ogólnopolski Festiwal Piosenki i Piosenkarzy Studenckich w Krakowie”. Jego laureaci szybko zamilkli, ale pozornie „przegrani” (jak Anna Schmeterling – później Jantar, Zenon Laskowik czy Tadeusz Drozda) z powodzeniem podążyli drogą artystycznego sukcesu.
1970
Ósma edycja Festiwalu w grudniu 1970 odbywała się w niespokojnej atmosferze nasłuchiwania wieści z Gdańska. Wygrała reprezentantka Warszawy Natasza Czarmińska. Druga nagroda przypadła Krystynie Tkacz, studentce PWST w Krakowie. Andrzej Sikorowski otrzymał nagrodę za utwór „Nowy Rok”.
1971
Festiwal nie odbył się.
1972
Wprowadzono wstępną selekcję kandydatów w środowiskach lokalnych. Pomysł ten zaważył na charakterze następnych Festiwali, na które zaczęli przyjeżdżać wykonawcy z całej Polski. Jury wyjątkowo nie przyznało pierwszej nagrody. Drugą otrzymali ex aequo Paweł Birula, późniejszy wokalista grupy „Exodus” i Tadeusz Karmazyn z Gdańska.
1973
Następny, jubileuszowy Festiwal można określić mianem „wielkiego debiutu”! Debiutowali niemalże wszyscy: tak członkowie jury, m. in. prof. Aleksander Bardini (przewodniczący), Jonasz Kofta, Jan Pietrzak, Jan Poprawa (kierownik artystyczny Festiwalu), jak i młodzi wykonawcy. Po raz pierwszy w historii Festiwalu jury przyznało „Grand Prix”. Otrzymał je wrocławski duet „Brylantowe Spinki” (Krzysztof Piasecki i Krzysztof Szczucki).
1974
Nagrodzeni piosenkarze osiągnęli artystyczny sukces. A byli to: Kabaret „Pod Budą” z Krakowa, Krzysztof Piasecki z Wrocławia, Elżbieta Wojnowska i Henryk Alber z Warszawy (nagrody główne ex equo) oraz „Wolna Grupa Bukowina” z Krakowa (nagroda specjalna).
1975
Jury przyznało nagrody główne Bohdanowi Smoleniowi z Krakowa, Janowi Wołkowi z Warszawy oraz duetowi: Henryk Cyganik (autor) i Jan Hnatowicz (kompozytor) z Krakowa.
1976
W tym roku na Festiwalu odniosły sukces formacje „Baba” i „Nasza Basia Kochana”. Wśród laureatów głównej nagrody znalazł się także nagrodzony rok wcześniej Jan Wołek.
1977
W ścisłej czołówce ponownie trzech laureatów głównych nagród: po raz drugi „Baba” (z Wrocławia), duet Piotr Gierak i Jacek Kaczmarski (z Warszawy) oraz Maria Wiernikowska której towarzyszył Jorgos Mocios (z Krakowa).
1978
Nagrody główne XV Jubileuszowego Festiwalu otrzymali: Grzegorz Bukała i „Wały Jagiellońskie” z Gdańska, Waldemar Chyliński z Olsztyna i po raz drugi Jacek Kaczmarski z Warszawy.
1979
Tym razem nie wypadało Romanowi Chojnackiemu i jego kolegom z „Baby” brać udziału w konkursie. Specjalnie na Festiwal powstał zatem zespół „B-complex” – laureat jednej z głównych nagród. Nagrody otrzymali także autorzy: Zbigniew Książek z Krakowa i Grzegorz Tomczak z Poznania.
1980
Głównej nagrody nie przyznano. Dwie równorzędne nagrody otrzymali: Grupa „Ex” z Olsztyna i Andrzej Płaczek z Katowic. Specjalną nagrodę otrzymał młody kompozytor z Olsztyna – Stefan Brzozowski.
1981
Po raz drugi w historii Festiwalu jury zdecydowało się przyznać Grand Prix. Laureatem tej szczególnej nagrody został Andrzej Janeczko z zespołem „Trzeci Oddech Kaczuchy” z Olsztyna.
1982
Festiwal nie odbył się.
1983
Jak wspominają uczestnicy był to jeden z najciekawszych Festiwali. Pierwszą nagrodę otrzymała Antonina Krzysztoń z Warszawy, na drugim miejscu ex aequo uplasowały się: Grupa „Krakersy” z Wrocławia i „Zespół Reprezentacyjny” z Warszawy. Nagrodę trzecią otrzymała Magda Żuk z Warszawy.
1984
Prawdziwą sensacją XX Jubileuszowego Festiwalu było pojawienie się siedemnastoletniego licealisty – Grzegorza Turnaua, który został okrzyknięty następcą Marka Grechuty. Drugą nagrodą jury wyróżniło Wiesława Tupaczewskiego z Warszawy, trzecią ex aequo: Piotra Bukartyka z Warszawy i Pawła Orkisza z Krakowa.
1985
Wydarzeniem festiwalu był oktet z Gdańska „Hawar”, który zaprezentował różne odmiany sacrosongów i zdobył pierwszą nagrodę. Jan Kondrak z Lublina zaśpiewał autorskie ballady, za które przyznano mu drugie miejsce ex equo z innym balladzistą Andrzejem Ciborskim z Gorzowa Wielkopolskiego.
1986
W czasie przesłuchań konkursowych królował smutek i spleen. Zwyciężył Konrad Materna, reprezentant Kielc – bezapelacyjnie osobowość numer jeden tego Festiwalu.
1987
XXIII Festiwal rozpoczął się optymistycznie „Urodzinowym tortem” z okazji jubileuszu 10-lecia grupy „Pod Budą”. Jurorzy, z przewodniczącą Olgą Lipińską, przyznali pierwszą nagrodę ex aequo Mariuszowi Lubomskiemu z Torunia i kabaretowi „Potem” z Zielonej Góry, który świetnie bawił publiczność.
1988
Jury przewodniczył Wojciech Młynarski. Zwyciężyła grupa krakowsko-poznańska „Monogramista J. K.”, wyróżniająca się bogatym instrumentarium i starannymi aranżacjami, a także świetnymi tekstami Jacka Kowalskiego. Pierwszą nagrodę jury przyznało również kabaretowi „Fajf” z Radomia za kabaretową „piosenkę polityczną”.
1989
Bezapelacyjnie wygrała Renata Przemyk z Bielska Białej, studiująca wówczas w Katowicach. Krystyna Możejko-Andryszczyk, otrzymała drugą nagrodę ex aequo z Krzysztofem Krzakiem z Mielca i Maciejem Dankiem z Krakowa. Wyróżnienie otrzymał m.in. Maciej Miecznikowski.
1990
Przewodniczącym Jury był Jacek Kaczmarski, który po dziewięciu latach znowu zagrał koncerty w Polsce. Indywidualnością festiwalu był Adam Nowak, twórca i gwiazda zespołu „Raz Dwa Trzy” z Zielonej Góry. Wojciech Gęsicki z Warszawy otrzymał drugą nagrodę ex aequo z krakowskim zespołem „Sie Jakoś Nie Klei”.
1991
W Rotundzie wystąpiła z recitalem Magda Umer. Skończyło się pięcioma bisami! Laureatkami I nagrody zostały studentki gdańskiej i katowickiej Akademii Muzycznej, tworzące zespół „For Dee”.
1992
XXVIII Festiwal wygrali ex aequo: Robert Kasprzycki z Krakowa i wrocławski duet „Piotr i Paweł”. Drugie miejsce zajął „Zespół Downa, czyli Autorski Kabaret Rafała Kmity” z Częstochowy.
1993
Pierwszą nagrodę otrzymała Magdalena Turowska z zespołem „Orkiestra Teatru TRATATATAM”. Dwie drugie nagrody jury przyznało Jolancie Myjkowskiej i grupie „Bo To Niebo”. Na trzecim miejscu znalazła się koszalińska grupa „Fatamorgana” licząca ponad dwadzieścia osób!
1994
Jubileuszowy, trzydziesty Festiwal! Poza konkursem wiele koncertów towarzyszących i przede wszystkim wielka gala z udziałem niemal wszystkich dotychczasowych laureatów głównych nagród. W konkursie tym razem zwyciężyli lublinianie: Marek Andrzejewski i Jagoda Naja – pierwsza nagroda ex aequo. Drugą nagrodę otrzymał Jarosław Wasik z Opola.
1995
Wysoki i wyrównany poziom konkursu zaowocował trzema równorzędnymi pierwszymi nagrodami. Otrzymali je: śpiewająca autorka Barbara Stępniak, grupa „Paru” z Gdańska i Agnieszka Hekiert z grupą „Take 5” z katowickiej Akademii Muzycznej. Trzy drugie nagrody zdobyli Marek Dyjak, Grzegorz Halama i grupa „Słodki Całus od Buby”.
1996
Laureaci Festiwalu zostali zaproszeni do koncertu Krajowego Festiwalu Piosenki w Opolu: Dorota Ślęzak (I nagroda), Jolanta Sip (II nagroda), Polucjanci (III nagroda). Wokalista „Polucjantów” Kuba Badach jest dziś bardzo popularnym artystą.
1997
Na festiwalu organizowanym już przez Instytut Sztuki pierwsze nagrody przypadły w udziale śpiewającemu autorowi Jackowi Musiatowiczowi z Radzynia Podlaskiego i kabaretowi „EK” z Zielonej Góry, na drugiej pozycji znalazły się grupy „Bez Nas Wy” i „Szela”.
1998
I nagroda: Entuzjastyczny teatr Muzyczny „KME” z Zabrza, II nagroda: Aneta Ryncarz z Krakowa, III nagroda: Marcin Różycki z Lublina i Dominik Kwaśniewski z Krakowa.
1999
Wygrał „Cudowny czwartek” z Poznania, kierowany przez zdolnego gitarzystę Dawida Janczaka. Marcin Różycki – ubiegłoroczny laureat otrzymał II nagrodę ex aequo z Pauliną Bisztygą z Krakowa. III nagrodę (także ex aequo) otrzymali Dzidka Muzolf i grupa „4 pory roq”.
2000
Nie przyznano pierwszej nagrody! Drugą ex aequo otrzymali Tomasz Hapunowicz (dziś świetny wójt jednej podsiedleckich wsi) i grupa „Klub Pana Jana” z Wrocławia, a trzecią Beata Osytek i Agata Ślazyk.
2001
Festiwal śpiewających autorów. Pierwsza nagroda dla Eweliny Marciniak, druga dla Piotra Roguckiego, trzecia ex aequo: dla Magdaleny Cuglewskiej, Katarzyny Warno, Małgorzaty Wojciechowskiej i duetu Kwaśniewski-Kaczmarczyk.
2002
Jubileusz 40-lecia Studenckiego Festiwalu Piosenki. Laureaci Festiwalu na miarę Jubileuszu: Pierwsza nagroda dla Iwony Loranc (z zespołem Tricolor), druga nagroda dla Joanny Lewandowskiej, trzecia nagroda Shau Palatshy Hashyshu. Czwarte miejsce zajęła świetna artystka kielecka Justyna Łysak.
2003
Zwycięskie trio wokalne „Trzy dni później” z Głogowa wygrało konkursowe zmagania oryginalną interpretacją piosenki Kazika Staszewskiego pt. „Jesień”. Laureatką II nagrody została Natalia Grosiak z Bielawy, III miejsce zajęła Małgorzata Wojciechowska z Krakowa. Jury oceniło poziom konkursu jako „fantastyczny”!
2004
40. Studencki Festiwal Piosenki wygrała Beata Lerach z Wrocławia. Drugą nagrodę ex-equo zdobyli: Joanna Kondrat, Sylwia Lasok, Michał Łanuszka oraz Grupa „AVA” zaś trzecie miejsce zajęli Mariusz „Oziu” Orzechowski i Duet Michał Kincel & Kuba Pałys.
2005
Pierwsza nagroda 41. SFP przypadła Ilonie Sojdzie z Kielc. W ścisłej czołówce znaleźli się: Zespół „Przed czy po” (II miejsce), Lena Piękniewska i Piotr Dąbrówka (III miejsce ex aequo), Drużyna Wawrzyna (IV miejsce).
2006
W 2006 roku jury postanowiło przyznać Nagrodę Główną czterem uczestnikom ex aequo. Otrzymali je: Karolina Cicha, Kinga Rataj, Michał Rogacki oraz Radosław Michalik.
2007
Jury przyznało I nagrodę aktorce z Warszawy Katarzynie Dąbrowskiej. Drugie miejsce w konkursie zajęła Gabriela Lencka, a trzecie Magdalena Lepiarczyk..
2008
Pierwsza nagroda 44. Studenckiego Festiwalu Piosenki powędrowała do Dominiki Barabas oraz zespołu „Panny z Turku” (Milena Chypś & Joanna Gogulska). Podobnie podzielono drugą nagrodę, która przypadła Gabrieli Lenckiej z zespołem oraz Joannie i Tomaszowi Kaczmarkom . Trzecią nagrodę otrzymał duet Anny Karamon i Aleksandry Nowak.
2009
Pierwsza nagrodę 45.SFP jury przyznało Łukaszowi Jemiole, drugie miejsce w konkursie zajął Jakub Blokesz, laureatem trzeciej nagrody został Waldemar Pawlikowski
2010
Pierwsza nagrodę 46. SFP jury przyznało Hannie Wójciak, drugie miejsce w konkursie (ex quo) otrzymali: Beata Banasik, Mateusz Bieryt, Karolina Skrzyńska, laureatem trzeciej nagrody została Monika Parczyńska.
2011
Festiwalu nie organizował już Instytut Sztuki, lecz Miasto Kraków (za pomocą swego Biura Festiwalowego). Laureatami konkursu, wciąż najciekawszej i najważniejszej części SFP zostali: Tomasz Steńczyk (1) i Jakub Pawlak (1), Alicja Pyziak (2) i Agata Rożankowska (3). Pozom konkursu przytłoczył wszystkie inne atrakcje tej edycji festiwalu.
2012
Po raz pierwszy organizatorem festiwalu była Fundacja SFP. Koncerty konkursowe i galowe odbyły się w Sali Teatru Groteska. Laureatami bardzo udanego konkursu zostali: grupa „Robodrom” (1), duet „Chwila nieuwagi” (2), Agata Klimczak (3), Agata Struzik (3) i grupa „Miąższ” (3). Ogłoszono też wyniki plebiscytu na najwybitniejszych uczestników konkursu. „Gwiazdami pięćdziesięciolecia SFP” uznani zostali: Ewa Demarczyk (wykonawca), Jacek Kaczmarski i Jan Wołek (poeci piosenki) oraz Jan Kanty Pawluśkiewicz i Andrzej Zarycki (kompozytorzy).
2013
Festiwal jako arenę zmagań konkursowych oraz główną estradę w ogóle wybrał nowo wybudowany Małopolski Ogród Sztuki mieszczący się przy ul. Rajskiej 12. Pierwszą nagrodę otrzymał „bard z gitarą” – Piotr Dąbrówka z Radomia, II nagrodę ex aequo: Agata Grześkiewicz z Olsztyna oraz Agnieszka Skrzypczak z zespołem Pink Roses z Ostródy. Trzecia nagroda przypadła w udziale trójce wykonawców: Jakubowi Blokeszowi z Pszowa, Ewelinie Przybyle z Gliwic oraz Katarzynie Rajewskiej ze Zduńskiej Woli.
2014
50. jubileuszowa edycja festiwalu, wzbogacona została, dla podkreślenia geograficznych, jak i kulturowych asocjacji z miejscem, z MIASTEM, które gości go od pół wieku w swoich murach, o drugi człon – Krakowski Festiwal Piosenki. Zwyciężczynią 50.SFP-KFF została Magdalena Kucharska z Bydgoszczy, II nagrodę otrzymały ex aequo: Justyna Panfilewicz z Łodzi i Anastazja Simińska z Kalisza, laureatką III nagrody została natomiast Agnieszka Przekupień z Kościelisk
2015
Jury 51. Studenckiego Festiwalu Piosenki nie próżnowało! Wśród nagrodzonych znajdują się laureaci I miejsca ex aequo: Adriana Kućmierz oraz Izabela Szafrańska i Paweł Sokołowski. II nagrodę otrzymała Kamila Dauksz, a III nagrodę Anna Kamińska. Wyróżnionymi zostali Łukasz Jędrys, Marta Kostur oraz Joanna Mulik, natomiast wyróżnienia honorowe trafiły do rąk Beaty Bocek, Marty Fitowskiej, Anny Kaltbach, Igi Kozackiej, Kaji Kurczuk i Danuty Szymańskiej. Nagrodę specjalna im. Wojciecha Bellona otrzymał Grzegorz Paczkowski Jury postanowiło również przyznać wyróżnienia honorowe dla muzyków. Otrzymali je Artur Grudziński, Adrian Konarski, oraz Aleksander Miśkiewicz.
2016
Pierwszą nagrodę na SFP otrzymała Paulina Grochowska, drugą Joanna Płonka, trzecią nagrodę ex aequo Łukasz Jędrys i Dominik Mironiuk. Jury 52. Studenckiego Festiwalu Piosenki – Krakowskiego Festiwalu Piosenki postanowiło również przyznać wyróżnienia Marcie Kostur, Julii Mice oraz Oreadzie i Paduchom. Do koncertu zaproszono również Karoline Micor oraz Trio Tonka. Nagroda specjalna im. Wojciecha Bellona powędrowała do Grzegorza Paczkowskiego. Szymonowi Rzeszowskiemu natomiast przyznano nagrodę Teatru Polskiego Radia w postaci profesjonalnego nagrania w warunkach studyjnych oraz możliwości wzięcia udziału w jednym z koncertów Studia Piosenki Teatru Polskiego Radia.
2017
Jury w składzie: Jan Kanty Pawluśkiewicz (przewodniczący), Jan Młynarski, Jan Poprawa, Jarosław Wasik postanowiło Pierwszą nagrodę 53 Studenckiego Festiwalu Piosenki przyznać Joannie Nawojskiej, dwie równorzędne drugie nagrody Dorocie „Sowie” Kuzieli oraz grupie TRZY TONY GRUZU. Trzecią nagrodę otrzymała Gabriela Kundziewicz. Nagrodą specjalną im. Wojciecha Bellona otrzymała Dorota „Sowa” Kuziela. Ponadto przyznano aż sześć równorzędnych honorowych: Dawidowi Gębali, Ewelinie Kisiel, Marice Klarman, Julicie Zielińskiej, zespołowi DRABINA JAKUBA oraz zespołowi OREADA, natomiast nagrodę specjalną przyznaną przez Fundację im. Wojciecha Młynarskiego otrzymała Justyna Sieniuć z Wrocławia.
2018
Pierwszą nagrodę 54. Studenckiego Festiwalu Piosenki przyznano
Zespołowi SĄSTĄD, drugą: Dominice Handzlik, dwie równorzędne trzecie nagrody Jury przyznało: Filipowi Mizii oraz Andrzejowi Dębowskiemu, który otrzymał również nagrodę specjalną im. Wojciecha Bellona za walory autorskich tekstów piosenek. Wyróżnienie festiwalowe wraz z tytułem laureatki 54 SFP Jury przyznało Idzie „Dzik” Nowak.
2019
Podczas jubileuszowej edycji SFP w programie pojawiło się aż 9 zróżnicowanych pod każdym względem koncertów, a sam Festiwal trwał aż 8 dni. Laureatem I nagrody jubileuszowej 55. edycji Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie, oraz nagrody specjalnej im. Wojtka Bellona został zespół Wieża Bajzel. Poza tym Jury w składzie Jarosław Wasik – przewodniczący, Joanna Słowińska, Konrad Imiela oraz Jan Poprawa, po burzliwych obradach, przyznało następujące nagrody: Wyróżnienie otrzymały Paulina Wróblewska oraz Karolina Gwóźdź, III miejsce przypadło ex aequo Filip Mizia oraz Piotr Zubek, II miejsce otrzymał zespół Box Anima (Natalia Orkisz, Tomasz Idziak, Wiktor Machowski).
2020
56. SFP w Krakowie zorganizowany został pomimo ogólnoświatowej pandemii koronawirusa. Podczas Festiwalu widownia mogła wypełnić się wyłącznie w 25%. To co w pierwszej chwili wydawało się wielką stratą, udało się przekuć w sukces. Po raz pierwszy w ponad pół wiecznej historii Studencki Festiwal Piosenki transmitowany był na żywo w Internecie, a liczba widzów online przekroczyła 100 tysięcy. Jury w składzie Jarosław Wasik – przewodniczący, Magdalena Turowska – Kowalczyk, Ewa Kornecka, Jan Poprawa oraz Andrzej Zagajewski zdecydowało, że zwycięzcami 56. SFP zostali LENDA/KOZUB, II nagroda przypadła zespołowi Coffee Experiment, a nagroda III Karolinie Lizer. Dodatkowo Jury zdecydowało się przyznać honorowe wyróżnienia, które trafiły do Joanny Dubińskiej Zakrzewskiej, Zespołu UKOJA, Szymona Bruckiego oraz Kasi Olczykowskiej. Jurorzy wyrazili również uznanie dla kunsztu wykonawczego akordeonisty zespołu UKOJA Mateusza Dudka. Podczas 56. edycji po pierwszy przyznana została Nagroda Publiczności, w wyniku otwartego głosowania internetowego, trafiła ona w ręce zespołu: Coffee Experiment.